CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, January 31, 2009

Wanita, kerjaya & masa depan islam

Topik: Wanita, kerjaya dan masa depan islam

Tempat : Confrence [ yahoo mesengger ]

Penglibatan : Akhowat Maghribi


Tarikh 19/01/09 yang lalu dibuat Usrah Online bertajuk wanita, kerjaya dan masa depan islam. Isu perbincangan berkisar tentang wajar ke x wanita bekerja?? & peranan wanita kepada ummah.

Sekilas wanita, kerjaya dan masa depan islam.

Wanita boleh bekerja asalkan mendapat persetujuan suami yang paling utama, dan terdapat beberapa etika ataupun syarat2 yang disepakati ulama bagi wanita yang bekerja click! . Islam tidak menyekat kebebasan setiap individu, baik lelaki mahupun wanita, setiap aturan islam itu sangat cantik jika kita fahami hikmah yang tersirat. Bagi wanita yang bekerja untuk meringankan beban suami atau keluarganya merupakan suatu penghargaan yang sangat besar kepada mereka. Cuba anda fikirkan? berapa banyak pekerjaan yang dia lakukan dalam satu hari.. memenuhi keperluan majikan, anak-anak, suami, rumah dan sebagainya..[ mampukah dilakukan oleh insan biasa ?? ]. Wanita fitrahnya lembut namun mampu mengendong bebanan sehebat itu. Kebanyakkan yang bekerja adalah untuk membantu meringankan bebanan suami mahupun keluarga dan ada yang bekerja sekadar memenuhi keinginan peribadi. Selayaknya bagi wanita itu adalah di " rumah", jika bekerja sekadar untuk memenuhi keinginan peribadi itu bukanlan satu alasan yang kukuh dan wajar untuk anda bekerja, namun jika sebaliknya binalah perbincangan yang baik. Satu perkara yang kita terlepas pandang tentang pendidikan dan tarbiah anak-anak " generasi yang baik adalah dari asuhan tangan yang baik" . Wanita yang bekerja itu bukanlah bermakna urusan nafkah itu telah bertukar tangan kepada isteri, sehingga dengan tanpa apa-apa perasaan suami merelakan si isteri yang menanggung perbelanjaan seharian keluarga. " bila tidak faham urusan nafkah itu tanggungjawab siapa maka masyarakat akan menjadi kelam kabut". Ada yang berpandangan kerana mahukan persamaan taraf antara wanita dan lelaki dalam pelbagai aspek, islam sendiri tidak membezakan diantara lelaki dan wanita..fenomena" tendency" ini wujud dalam masyarakat kita pada hari ini. Hakikatnya, Allah subahanahu wa taala meletakkan segala sesuatu sangat sesuai mengikut fungsi dan fitrah ia diciptakan. "Wanita itu pakaian bagi lelaki dan lelaki itu pakaian bagi wanita" (AI Baqarah : 187).




* Reminder : Usrah Online Hawa Maghribi : Isnin depan 2/02/09 [ mutiah akan lead pula, mekasih mutiah..=) ]

* To Nabila akak x tau awk baca atau x offline msg akak, akak fikir mybe awk sibuk..insyaAllah UO akan datang awak atau kak syirut akan lead pula k [ syirut kamu ada tugasan esok sebab tue k.tie tangguhkan dlu yg kamu =) ]



1 comments:

Bunga Merah said...

waa..sy k?hehe..mmg x terbce pon offline tu..leptop sy kdng2 x bape sehat klu offlime msg nie..insyaALLAH~